Κρητική διατροφή

Η Κρητική Διατροφή εν συντομία

 

Δημητριακά
Τα δημητριακά αποτελούν τη βάση της πλειοψηφίας των γευμάτων. Παξιμάδια, ψωμί, ζυμαρικά και ρύζι χρησιμοποιούνται ευρέως.

 

Φρούτα και λαχανικά

Η καθημερινή χρήση και οι μεγάλες ποσότητες φρούτων και λαχανικών είναι απαραίτητα στοιχεία της κρητικής διατροφής.

 

Όσπρια και ξηροί καρποί
Μια μεγάλη ποικιλία από όσπρια και ξηρούς καρπούς, όπως τα ρεβίθια, οι φακές, τα φασόλια, το κουκουνάρι, τα αμύγδαλα, τα φουντούκια και τα καρύδια χρησιμοποιούνται αρκετά συχνά στη μαγειρική.

 

Ελαιόλαδο και ελιέςfood2
Το ελαιόλαδο είναι ουσιαστικά το μόνο λίπος που καταναλώνεται στην Κρήτη. Περίπου 25 λίτρα ανά άτομο, το υψηλότερο στον κόσμο.

 

Γαλακτοκομικά προϊόντα
Τυρί, γιαούρτι και άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα σε μέτριες ποσότητες, αλλά καθημερινά.

 

Ψάρια
Καταναλώστε τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα. Αποτελούν μια πρώτης τάξεως πηγή πρωτεΐνων.

 

Κόκκινο κρέας
Καταναλώστε μόνο λίγες φορές το μήνα (μία φορά την εβδομάδα είναι ιδανική).

 

Κρασί
Μέτριες ποσότητες κρασιού, συνήθως με τα γεύματα, ένα ή δύο ποτήρια. Προτιμήστε το κόκκινο.

 

Το παράδειγμα της μελέτης των επτά χωρών.

food3

Η συγκριτική μελέτη μεταξύ επτά χώρες, η οποία ξεκίνησε το 1960 από τον Δρ Ancel Keys του πανεπιστημίου του Χάρβαρντ και είχε υπό ιατρική παρακολούθηση μια ομάδα 12.000 ανδρών (συμπεριλαμβανομένων και 700 Κρητικών). Το αποτέλεσμα αυτής της μελέτης έδειξε ότι οι Κρητικοί είχαν το χαμηλότερο ποσοστό θανάτων που προκλήθηκαν από καρδιακές προσβολές και διάφορες μορφές καρκίνου. Αυτή η μελέτη έδειξε επίσης ότι ο πληθυσμός της Κρήτης ήταν ο μακροβιότερος.

 

Όταν, το 1991, τριάντα ένα χρόνια μετά την έναρξη της μελέτης των επτά χωρών, ο Τομέας Κοινωνικής Υγείας του Πανεπιστημίου Κρήτης ανέλαβε την ιατρική παρακολούθηση αυτής της ομάδας, περίπου το 50% των Κρητικών βρέθηκε να είναι ακόμα ζωντανοί, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους συμμετέχοντας από τις έξι χώρες, όπου δεν υπήρχε ούτε ένας επιζών (ακόμη και στην υπόλοιπη Ελλάδα)!

 

Το γεγονός ότι το ελαιόλαδο είναι ουσιαστικά το μόνο λίπος που καταναλώνεται στην Κρήτη, είναι ένα από τα θεμελιώδη χαρακτηριστικά που κάνουν την Κρητική δίαιτα τόσο καλή.